Najib Razak : Rakyatku Percayalah, Apa Yang Dituduh ke Atas Saya dan Keluarga Tidak Semuanya Benar

248

Moslemtoday.com : Mantan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak ditangkap oleh KPK Malaysia (Malaysian Anti-Corruption Commission/MACC) di kediamannya di Langgak Duta, Kualalumpur, pada Selasa, (3/7/2018).

Komisi Anti-Korupsi Malaysia (MACC) telah mengkonfirmasi penangkapan tersebut, seperti dilansir dari media Malaysia, The Star.

Dilansir dari Channel News Asia, Najib sedang diselidiki atas tuduhan mega skandal korupsi miliaran dolar dari perusahaan investasi 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Najib disebut-sebut menerima aliran dana langsung ke rekening pribadinya sebesar 10,5 miliar Ringgit.

Penyelidikan megaskandal miliaran dolar tersebut bergerak cepat setelah Partai Oposisi Koalisi Pakatan Harapan, yang dipimpin oleh Mahathir Mohamad memenangkan pemilu Malaysia pada 9 Mei lalu.

Najib meninggalkan pesan permohonan maaf kepada rakyat Malaysia tak lama setelah berita penangkapan muncul. Pesan dalam bentuk audio dan gambar itu diunggah di akun Twitter Najib @NajibRazak. Pesan itu juga berisi bantahan bahwa tak semua yang dituduhkan terhadapnya benar.

Berikut pesan Najib dalam bahasa Melayu yang dikutip dari SINDOnews dari akun Twitter Najib :

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekiranya saudara saudari mendengar mesej ini maknanya tindakan telah pun diambil ke atas saya. Saya ingin memohon ampun dan maaf kepada rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia berhak mendapat pimpinan terbaik.

Saya telah melakukan sedaya upaya saya, namun saya sedar ia tidak mencukupi kerana saya akui banyak kelemahan. Namun demikian, saya ingin menyuarakan isi hati saya kepada rakyat Malaysia yang saya kasihi.

Ya, memang saya tidak sempurna seperti manusia biasa, namun percayalah apa yang dituduh ke atas saya tidak semuanya benar. Memang rumah kami digeledah selama berhari-hari. Memang saya disiasat dan ada barang yang dirampas.

Namun semua ini belum konklusif. Ada banyak berita, gambar yang tersebar sersifat khabar angin, putar belit dan fitnah. Biarlah siasatan dijalankan dahulu. Saya belum berpeluang untuk mempertahankan diri saya.Ya saya sudah tewas saya akur keputusan rakyat. Dan saya sedar bahawa kekalahan ini juga bermakna saya terdedah kepada lebih banyak tohmahan yang dahsyat.

Benar semua orang adalah sama rata disisi undang-undang. Bukan sahaja di dunia tetapi juga balasan di akhirat. Tiada sesiapa yang akan terlepas, termasuklah sang penguasa di dalam kerajaan hari ini dan mereka yang menyebar khabar angin serta mengaibkan orang lain.

Saya terima bahawa hari ini adalah hari saya dan keluarga menjalani dugaan hidup. Saya tetap bersyukur kerana tidak semua yang berpeluang menjalani dugaan dunia. Kita semua tahu bahawa dugaan di akhirat adalah jauh lebih perit. Saya akan hadapi dengan tabah, sesungguhnya Allah SWT maha mengetahui, maha mengasihani dan maha penyayang, sekian sahaja dari saya. (DH/MTD)

Sumber : The StarChannel News Asia, SINDOnews | Redaktur : Hermanto Deli
Copyright © 1439 Hjr. (2018) – Moslemtoday.com 

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here